Projekt “Povijest očima forenzičara”, 2017./2018. (MZO)

Udruga „Hrvatski identitet“ već sedam godina uzastopce provodi aktivnosti poput predavanja, radionica, terenske nastave i drugih aktivnosti s ciljem afirmacije mladih, sprječavanja svih vrsta nasilja i ovisnosti, a ponajprije popularizacije znanosti i promicanja očuvanja povijesnog, kulturnog i hrvatskog nacionalnog identiteta. Provedbom navedenih projekata mladi se pozitivno afirmiraju upoznavajući se sa znanosti i umjetnosti te im se pokušava na njima opipljiv način prikazati važnost izobrazbe, poznavanja i poštivanja vlastitog identiteta, ali i međusobnog uvažavanja i poštivanja različitosti.

Projektom „Povijest očima forenzičara“, povezat će se nekoliko značajnih aspekata u životu mladih. Prvi se odnosi na forenziku, odnosno razumijevanje značaja i posljedica kaznenih djela, dok se drugi odnosi na jačanje vlastitog identiteta pomoću poznavanja povijesnog, kulturnog i nacionalnog nasljeđa. Ovim su projektom obuhvaćena učenja o prošlosti, no ne samo o velikim vladarima, presudnim bitkama i značajnim događajima, već i o svakodnevnom životu običnih ljudi koji su se za života susretali s brojnim nedaćama, čime su stekli znanja koja su nam danas iznimno vrijedna. Tijekom projekta prikazat će se kako je povijest utjecala na oblik i izgled suvremenog društva te kako su naizgled nevažni događaji, primjerice širenje pojedinih bolesti i epidemija, uvelike izmijenili tijek prošlosti. Osim toga, djecu i mlade upoznat ćemo s najsuvremenijim znanstvenim metodama koje imaju prilike vidjeti samo na televiziji, poput DNK analize, a koje mogu biti iznimno vrijedne u izučavanju povijesti i rodoslovlja.

Rad s osteološkim materijalom upoznat će učenike s građom čovjeka, ali će i pridonijeti razumijevanju bioloških i društvenih različitosti te uvažavanju i razvoju tolerancije. Navedenim materijalom proučavat će se prošlost predaka, čime će se osnažiti osobni identitet djece i mladih, dok će se primjenjujući najsuvremenije znanstvene metode koje su njima izrazito atraktivne, učenicima približiti značaj znanosti i pokazati kako se teorijska znanja koja stječu u redovitom školovanju mogu jednostavno primijeniti u svakodnevici. Edukacija će se provoditi u izrazito interaktivnom obliku u kojem će se učenici moći i sami iskušati u primjeni najsuvremenijih znanstvenih metoda. To će uključiti predavanja, radionice, ali i terensku nastavu za učenike i nastavnike tijekom školske godine 2017./2018. Uz redovne aktivnosti, posvetit će se i dodatna pažnja onim učenicima koji se zainteresiraju za stjecanje dodanih znanja, čime će ih se pokušati pronaći njihovih potencijali i pridonijeti njihovom profesionalnom usmjeravanju već u ranoj fazi.

Surađujući sa stručnim službama suradnih ustanova izradili smo detaljan plan provedbe projekta usporedivši odabrane sadržaje i nastavne programe kako bi planirane aktivnosti pridonijele razvoju temeljnih kompetencija za cjeloživotno obrazovanje, osobito u području razvijanja digitalnih, socijalnih i građanskih kompetencija, kao i inicijativnosti, poduzetnosti te kulturne svijesti izražavanja. K tome, kako bismo prilagodili aktivnosti uzrastu učenika, ali i planu i programu pojedinih školskih kurikuluma, organizirat će se tematske radionice koje će pomoći u ostvarivanju ishoda učenja. Primjerice, s učenicima srednjih zdravstvenih škola forenzičnim ćemo metodama analizirati ljudsku biološku varijabilnost, kao i promjene u anatomskim značajkama, što će pridonijeti usvajanju školskoga gradiva, ali isto tako i proširivanju postojećih znanja. Isto tako, program je prilagođen i učenicima osnovnih škola. Njima ćemo ponuditi radionice koje će objedinjavati gradivo biologije, povijesti i umjetnosti, kao i razvijati kritičko mišljenje te pomoći sagledati njihovu povijest očima znanstvenika. Učenici su u prethodnim projektima bili iznimno zainteresirani te su pokazali želju za novim znanjima, kao i uvođenjem drugih sadržaja poput terenske nastave na arheološkim nalazištima koja je planirana ovim projektom.

Očekivani rezultati jesu podizanje svijesti o vlastitom, ali i povijesnom, kulturnom i hrvatskom nacionalnom identitetu, povećanje tolerancije i prihvaćanje različitosti, kao i povećanje interesa za učenje i znanost, posebice forenziku.